Κυριακή 6 Ιουνίου 2010

ΟΤΑΝ Ο ΓΙΑΝΝΑΡΑΣ ΑΝΑΛΥΕΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΔΙΑΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣ ΕΔΩ. ΣΤΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΑ ΒΕΒΑΙΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΘΕΜΑ.....




Να σωθούν και να σώσουν
Tου Χρηστου Γιανναρα

Οποια ερώτηση κι αν τεθεί σε κομματάνθρωπο, έχει απάντηση που δεν τη γεννάει το δικό του μυαλό και ούτε, φυσικά, την εννοεί στα σοβαρά. Μέσα στο κομματικό του μυαλό υπάρχει, για κάθε πρόβλημα, μια φράση διαρκώς έτοιμη να στομώσει μηχανικά την ερώτηση – χιλιάδες έτοιμες φράσεις μέσα στα κομματικά μυαλά υποκαθιστούν τη σκέψη και προλαβαίνουν την κρίση.
Στην ελλαδική κοινωνία σήμερα μοιάζει να αναπαράγουμε («ανεπαισθήτως», αλλά γενικευμένα) το μοντέλο μυαλού των κομματανθρώπων: το έχουμε καταστήσει μοντέλο στο οποίο αποβλέπει η τηλεθέαση, η εμπορευματοποιημένη «πληροφόρηση». Ετοιμες απαντήσεις για κάθε πρόβλημα, τις εκφέρουμε σαν αυτονόητα δικές μας, αλλά μάς τις έχουν υποβάλει, καραδοκούν έτοιμες στα μυαλά μας, υποκαθιστούν τη σκέψη, προλαβαίνουν την κρίση. Χρόνια τώρα, ακούμε πολιτικούς, δημοσιογράφους, συνδικαλιστές, πανεπιστημιακούς παρακεντέδες της εξουσίας, και ξέρουμε από πριν τι θα απαντήσουν σε κάθε ερώτηση, ποια θα

είναι η επόμενη φράση τους. Ξέρουμε ότι την άποψη, γνώμη ή θέση που διατυπώνουν δεν την έχει γεννήσει το δικό τους μυαλό, είναι τεχνητά εμφυτευμένη στον στεγνωμένο τους νου. Το ξέρουμε και όμως αναπαράγουμε το μοντέλο. Ακριβώς όπως νιώθουμε υποχρεωμένοι να είμαστε οπαδοί μιας ποδοσφαιρικής ομάδας ή να παίζουμε δελτίο για το τζακ ποτ. Νοητική ισοπέδωση όλων προς τα κάτω. «Ανεπαισθήτως».
Τα πανεπιστήμια υποτίθενται (εξ ορισμού) τόποι σπουδής και έρευνας, μεθοδικού προβληματισμού, «συστηματικής» αναζήτησης λύσεων. Ψάξτε για την «επιχειρηματολογία» που συνοδεύει την υπεράσπιση του εκφασισμένου «ασύλου» τα τελευταία τριάντα έξι χρόνια. Σπουδάστε τα κείμενα που συνόδευαν, πριν από λίγες μέρες, τις πρυτανικές εκλογές – διακηρύξεις, επαγγελίες, προγράμματα. Παρακολουθείστε «ημερίδες», σε αρμόδιες για την οικονομία σχολές, σχετικά με τη χρεοκοπία σήμερα της χώρας, τη διεθνή ανυποληψία της, την αποσάθρωση της κοινωνικής συνοχής. Αν δεν πέσετε σε σπανιότατη εξαίρεση, θα ψηλαφήσετε, σε κάθε τέτοια ή ανάλογη περίπτωση, την τελμάτωση της σκέψης και της κρίσης στα ιδεολογικά στερεότυπα – κυρίως σε όσα έχουν αποδειχθεί εφόδια καριέρας. Ετοιμες φράσεις υποκαθιστούν μέσα στα μυαλά τον συλλογισμό και προλαβαίνουν το συμπέρασμα.
Η αντιπροσωπευτικότερη εικόνα της ελλαδικής κοινωνίας σήμερα είναι της «διαδήλωσης» ή «πορείας»: Μπροστά η ντουντούκα να υπαγορεύει την κραυγή και πίσω η αργόσυρτη νωχελική αγέλη να την αναμηρυκάζει σαν βέλασμα. Η εικόνα πολυμερίζεται σε κάθε σπιτικό, παραπέμπει στους παραιτημένους από σκέψη και κρίση τηλεθεατές. Η οθόνη υπαγορεύει καταιγισμό νοητικών στερεοτύπων, καλούπια γλώσσας, ύφους, τρόπου συμπεριφοράς. Και ο τηλεθεατής «μεταβολίζει» το αλλότριο και μεθοδευμένο σε «δικό του» και «αυθόρμητο».
Αν ο ολίγιστος πρωθυπουργός μας, αρχηγός σοσιαλιστικού κινήματος και πρόεδρος της σοσιαλιστικής Διεθνούς, μπορούσε, έστω επιδερμικά, να υποψιαστεί ότι ο «socialismus» μεταφράζεται στα ελληνικά «κοινωνισμός» – βγαίνει από το «societas» που σημαίνει «κοινωνία». Και εκτός από κόμμα εξουσίας ή ευκαιρία καριέρας, είναι (ακόμα ίσως) και όραμα - πρόταση τρόπου του βίου. Οραματίζεται - προτείνει ο «κοινωνισμός» να έχει προτεραιότητα στην οργάνωση της συλλογικότητας η προστασία και καλλιέργεια των σχέσεων κοινωνίας, η έγνοια για όλα τα μέλη του κοινωνικού σώματος – όχι η θωράκιση του ατομοκεντρισμού, όχι η προστασία της εγωτικής απληστίας, του κέρδους.
Αν μπορούσε ο πρωθυπουργός να το σκεφτεί από μόνος του αυτό και να το κρίνει, δεν θα θεωρούσε «σωτηρία» της χώρας τη χωρίς τον παραμικρό ενδοιασμό κολόβωση του «κοινωνικού κράτους» για χάρη του διεθνούς χρηματιστηριακού τζόγου. Θα ήξερε ότι οι θεσμοί του «κοινωνικού κράτους» σε μια χώρα και η λειτουργία τους είναι δείκτης πολιτισμού, μέτρο της κατά κεφαλήν καλλιέργειας, της κατακτημένης απόστασης από το κτήνος και τη ζούγκλα. Οταν μάχεσαι για να υπερασπίσεις το «κοινωνικό κράτος», δεν διεκδικείς «δικαιώματα» ούτε προστατεύεις συντεχνίες, όπως κάνει το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ. Μάχεσαι για την ανθρωπιά του ανθρώπου, για τη χαρά της ζωής που είναι πάντα καρπός κοινωνίας και σχέσης, άθλημα ανιδιοτέλειας, κατόρθωμα αυθυπέρβασης.
Η έτοιμη απάντηση του κομματανθρώπου είναι: Τι να σου κάνει ο πρωθυπουργός όταν του βάζουν τη θηλιά στον λαιμό, όταν τα εξοντωτικά χρέη που φόρτωσαν στον ελληνικό λαό ο πατέρας του και οι εξίσου ολετήρες διάδοχοί του πρωθυπουργοί, πρέπει αμέσως να εξοφληθούν; Σίγουρα, δεν θα του υποδείξουμε εμείς οι αδαείς τι να κάνει, μόνο να διερωτηθούμε μπορούμε: Γιατί ο περιορισμός των δημοσίων εξόδων έπρεπε να αρχίσει με περικοπές σε μισθούς και συντάξεις και όχι με διάλυση των κρατικών εταιρειών (χιλιάδων) που μπουκώνουν με χρήμα αργόσχολους κομματανθρώπους; ΄Η γιατί όχι με δραστικό περιορισμό των χρυσοπληρωμένων υπουργικών «συμβούλων», με διακοπή επιχορηγήσεων στις αναρίθμητες παρασιτικές δικτυώσεις της κομματικής καμαρίλας; Κατόρθωσε ποτέ να σκεφθεί από μόνος του ο «σοσιαλιστής» πρωθυπουργός ότι η ιδιοτέλεια των καπιταλιστών έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να είναι παραγωγική και κοινωνικά γόνιμη από τη στεγανά εγωκεντρική, άγονη και βάναυσα αντικοινωνική αυθαιρεσία των κομματανθρώπων;
Η δύναμη της πολιτικής, ο επηρεασμός που ασκεί στη σύνολη λειτουργία της κοινωνίας, είναι δίκοπο μαχαίρι:
Ενα φαύλο και ανίκανο πολιτικό σύστημα μπορεί να βυθίσει σε ανήκεστη παρακμή τη συλλογικότητα, όπως και ένας ταλαντούχος ηγέτης ανιδιοτελής μπορεί να αναστήσει, κυριολεκτικά, μια πεθαμένη κοινωνία. Η Ελλάδα είναι σήμερα ένα τέλμα, εφιαλτικός πνιγμός αδιεξόδου. Και οι συντελεστές του ιστορικού αυτού εγκλήματος είναι συγκεκριμένοι, επώνυμοι, δυνάστες του λαϊκού σώματος, ασύδοτοι φεουδάρχες. Δεν έχει νόημα να τιμωρηθούν κάποιοι σαν αποδιοπομπαίοι τράγοι, τίποτα δεν αλλάζει. Θα αλλάξουν όλα, αν πάψουμε να τους εμπιστευόμαστε, να πιστεύουμε ότι είναι πάλι αυτοί που «θα μας βγάλουν από την κρίση»! Σε πείσμα και της στοιχειωδέστερης λογικής. Ωσάν να είναι ποτέ δυνατό ο ναρκομανής να διαχειριστεί τη δίωξη των ναρκωτικών, ο μαστροπός να αστυνομεύσει την εμπορία της σάρκας.
Να τους αμνηστεύσουμε όλους. Αρκεί να πάνε στα σπίτια τους, να απαλλάξουν την κοινωνία από τις «υπηρεσίες» τους. Να συγκαλέσουν Συντακτική Εθνοσυνέλευση για καινούργιο Σύνταγμα, να παραδώσουν σε κυβέρνηση προσωπικοτήτων και να εξαφανιστούν. Να σωθούν και να σώσουν.
ΠΗΓΗ: http://www.ekathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_06/06/2010_403551

4 σχόλια:

Unknown είπε...

"Θέμα" για σας (πράγματι με εκπλήσει που βλέπω τέτοια ατάκα στο ιστολόγιό σας) νομίζω ότι υπάρχει όταν καταφέρεται εναντίον των Βατοπαιδινών, του μακαριστού π. Θεοκλήτου, των φραγκοεικονισμάτων και των μπουζουκλερί μικροφωνικών στις εκκλησιές μας, των απύθμενα λαϊκιστών ρασοφόρων και διαφόρων άλλων κάκιστα κειμένων στην εκκλησία μας. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι αυτά δεν συνιστούν "θέμα" θεολογικό με την καλά κρυμμένη υποψία της αίρεσης που (μπορεί και λανθασμένα να) αισθάνομαι στον τίτλο σας.
Με τον ίδιο τρόπο πάντως που χαρακτηρίζονται "φασίστες" και "ελληναράδες" κάποιοι που αποτολμούν να ψελλίσουν λόγο ελληνικό, χαρακτηρίζονται και κάποιοι άλλοι "αυτόκλητοι εισαγγελείς" "δικαστές" ξερόλες, εχάτως δε και αθεολόγητοι (και άλλα πολλά φαιδρά), επειδή θίγουν "πληγές" που οι κριτές ξέρουν να συντηρούν στην ίδια σήψη εδώ και πολλά πολλά χρόνια... Από θεωρούμενο μάλιστα γίγαντατης σύγχρονης θεολογικής σκέψης (π. Ν.Λ.), άκουσα ότι "αυτός ο άνθρωπος δεν θα έχει καλά γεράματα" (!!!sic!!!!!) Κάποτε όμως θα πρέπει να σοβαρευτούμε.
Καίτη

toaftonoito team είπε...

Αγαπητή Καίτη,
στο θέμα του Γιανναρά οι συντάκτες του αυτονόητου δεν συμφωνούμε απόλυτα, οπότε η ανάρτηση και η απάντηση στο σχόλιο σου, αφορούν εμένα.
Τα γραπτά και οι ιδέες του κ. Γιανναρά με επηρέασαν στην «ανήσυχη» νεότητά μου και θεωρώ πως με έχουν βοηθήσει. Τους πρώτους μήνες της (σχετικά μακράς) στρατιωτικής μου θητείας, βιβλία του και ιδίως η αυτοβιογραφία του, με κράτησαν σε επαφή με μια εσωτερική και πνευματική κατάσταση που όπως και να χει στον στρατώνα, χάνεται εύκολα. Με λίγα λόγια τον κύριο Γιανναρά τον τιμώ και τον σέβομαι ιδιαίτερα.
Ο τίτλος της ανάρτησης δεν σκόπευε τόσο βαθιά, ούτε ήθελε να τον απαξιώσει. Ήταν ένα ευφυολόγημα σε διαδικτυακό ύφος, για να καταδείξει μια διαφορά που κατ’εμέ υπάρχει στην αποδοχή των γραπτών του Γιανναρά που αναλύουν την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα από τη μια και σε όσα αναφέρονται σε θεολογικά αλλά και Εκκλησιαστικά θέματα.
Ενώ τα πρώτα και ιδιαίτερα οι επιφυλλίδες του τυγχάνουν μεγάλης αποδοχής και κρίνονται εύστοχες και προφητικές, οι δεύτερες θεωρώ πως έχουν προκαλέσει αντιδράσεις και μερικές φορές αδικούν τον κ. Γιανναρά.
Οι αντιδράσεις από μόνες τους δεν λένε τίποτα, αντίθετα αναδεικνύουν το ανάστημα και το πνευματικό εκτόπισμα του ανδρός. Αλλά, πολλές φορές δεν είναι ακραίες αντιδράσεις «φανατικών» υπερπροστατευτικών Ορθοδόξων. Πολλές φορές δυστυχώς είναι αντιδράσεις από μεγάλο μέρος των σύγχρονων Θεολόγων και ιδιαίτερα των πιο Πατερικών και, κατά τη γνώμη μου, αξιόπιστων όπως του Πατρός Νικολάου στο σχόλιό σου.
Κάθε άλλο παρά αρμόδιος και σχετικός με το θέμα είμαι, αλλά για παράδειγμα μια απόστροφή του που προκάλεσε αντιδράσεις σε συνέδριο, όπου είπε περίπου πως, αν δίνετε στα παιδιά σας να διαβάζουν Φιλοκαλία θα τα κάνετε κομπλεξικά, θεωρώ πως δείχνει μια τάση, μια τοποθέτηση του κ. Γιανναρά, που δικαιολογεί τον ίσως κάπως τραβηγμένο τίτλο της ανάρτησης. Αιρετικό βέβαια δεν τον θεωρώ, αντίθετα αυτός ο υπερπροστατευτισμός και οι επιθέσεις απέναντι σε κάθε άλλη άποψη και σε κάθε διάλογο σε θεολογικά και δογματικά θέματα, αδικεί και υποτιμά την Πίστη μας και την Εκκλησία.
Ομοίως στα Εκκλησιαστικά θέματα οι απόψεις του μερικές φορές δεν βρίσκουν σύμφωνο ούτε εμένα, ούτε μεγάλο μέρος των αποδεκτών των λεγομένων και γραπτών του. Τελείως ενδεικτικά να αναφερθώ στην επανειλλημένη πρότασή του να μεταφερθεί το Πατριαρχείο από την Πόλη στην Καβάλα ή στην Αλεξανδρούπολη…Ομοίως η επιφυλλίδα του για το Βατοπέδι, που μας είχες στείλει και παλαιότερα δείχνει μια υπέρμετρη εχθρότητα και τραχύτητα. Αναλώνεται σε αυτήν σε σχολιασμό της εκπομπής των Φακέλων, με σχόλια σχεδόν υβριστικά και αναπόδεικτα. Θυληπρεπής, μέσες άκρες ο ηγούμενος, επειδή έτσι γράφει στον φακό, σπαστικός - νευρωτικός ο τρόπος που θυμιατίζουν οι ιεροδιάκονοι, αυταπόδεικτα ένοχες οι συναλλαγές της Μονής και άλλα πολλά.
Δεν θέλω να επεκταθώ άλλο, αλλά όλα αυτά και άλλα για εμένα δημιουργούν ένα «θέμα». Δεν έχω επαναλαμβάνω ούτε υβριστική, ούτε απαξιωτική διάθεση. Θεωρώ όμως, πως αν όχι λόγω ηλικίας, έστω λόγω κεκτημένης ταχύτητας και οργής και πόνου για την ΝεοΕλληνική πραγματικότητα, ο κ. Γιανναράς, λεκτικά και νοηματικά κάποιες φορές υπερβάλλει.

Ανώνυμος είπε...

Να συμπληρώσω το βιβλίο του ''Σχόλιο στο άσμα ασμάτων'',το οποίο έχει θεολογική βάση και το οποίο είχε ξεσηκώσει αντιδράσεις απο τους θεολογικούς κύκλους?Κι εσένα φίλε μου αυτονοητε,πως την πάτησες και διάβασες στην ''νεότητα'' σου Γιανναρά?

toaftonoito team είπε...

δυστυχώς έχω διαβάσει πολύ χειρότερα πράγματα από Γιανναρά στα νιάτα μου......
Μια χαρά είναι ο άνθρωπος. Μακάρι να είχαμε και άλλους σαν και αυτόν.

Free Blog Counter