Τον κίνδυνο αναστολής λειτουργίας των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης επισημαίνει με ερώτησή του ο βουλευτής Α΄ Περιφέρειας Θεσσαλονίκης Σταύρος Καλαφάτης, ερώτηση που συνυπογράφουν 32 βουλευτές της ΝΔ, μεταξύ των οποίων ο βουλευτής Πιερίας Κώστας Κουκοδήμος.
Όπως αναφέρεται στην ερώτηση προς τους Υπουργούς Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων και Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020». Ωστόσο, κατά την τρέχουσα εκπαιδευτική περίοδο, εκδόθηκε με καθυστέρηση η απόφαση ένταξης της β΄ φάσης του έργου με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται σημαντική μείωση ανάπτυξης και να υπάρχει κίνδυνος αναστολής της λειτουργίας τους. Κάτι τέτοιο, όπως τονίζουν, θα σημάνει την πλήρη ακύρωση στην πράξη της δημόσιας, δωρεάν παρεχόμενης εκπαίδευσης ενηλίκων.
Η ερώτηση
Τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ) αποτελούν τη βασική δομή εκπαίδευσης ενηλίκων και λειτουργούν σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης βάσει του ν.3879/2010 «Ανάπτυξη της Διά Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις».
Η γενική εκπαίδευση ενηλίκων περιλαμβάνει οργανωμένες μαθησιακές δραστηριότητες, στοχεύει στον εμπλουτισμό γνώσεων, στην ανάπτυξη και βελτίωση ικανοτήτων και δεξιοτήτων, στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου και της ιδιότητας του ενεργού πολίτη.
Τα τελευταία χρόνια, σε 235 Δήμους σε ολόκληρη την χώρα, λειτουργούν δωρεάν χιλιάδες τμήματα μάθησης σε περισσότερα από 100 διαθέσιμα εκπαιδευτικά προγραμμάτα από τα οποία ωφελούνται περίπου 250 χιλ. εκπαιδευόμενοι.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται από τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης παράγουν πολλαπλά οφέλη οικονομικού και κοινωνικού χαρακτήρα, με τη διασφάλιση θέσεων εργασίας εκατοντάδων στελεχών (περίπου 500 στελέχη – συμβασιούχοι έργου πανελλαδικά), χιλιάδων εκπαιδευτών ωρομίσθιας απασχόλησης και με την ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας ενώ παράλληλα παρέχουν τη δυνατότητα αναβάθμισης, προόδου και ανέλιξης για τους εργαζόμενους και τους άνεργους, δημιουργώντας αποδοτικότερους όρους λειτουργίας της αγοράς και αντιμετωπίζοντας τον κοινωνικό αποκλεισμό ιδιαίτερα ευαίσθητων κατηγοριών του πληθυσμού.
Τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020» (ΕΠ ΑΝΑΔ_ΕΔΒΜ) το οποίο από κοινού με άλλα Επιχειρησιακά Προγράμματα της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020 που υποβλήθηκε από τις ελληνικές αρχές, εγκρίθηκε στις 17.12.2014 από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Δυστυχώς όμως από τα 2,11 δις ευρώ που προβλέπονται για το σύνολο του προγράμματος μόνον 30 εκατομμύρια περίπου προορίζονται για τις ανάγκες του έργου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης.
Η υλοποίηση των προγραμμάτων στην παρούσα φάση έχει παραταθεί πέραν της 30/06/2015 και λήγει στις 29/02/2016 για τους άξονες ΑΠ7 και ΑΠ8 (Περιφέρειες εκτός Στερεάς Ελλάδας και νησιών Νοτίου Αιγαίου), ενώ για τον άξονα ΑΠ9 (Στερεά Ελλάδα και νησιά Νοτίου Αιγαίου, με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους) στις 31/07/2016.
Στην τρέχουσα εκπαιδευτική περίοδο με καθυστέρηση εκδόθηκε από τη διαχειριστική αρχή η απόφαση ένταξης της β΄ φάσης του έργου έτσι ώστε οι εργασίες των προγραμμάτων, αντί της 01/10/2015 ως ημερομηνία έναρξης κάθε εκπαιδευτικής χρονιάς, ξεκίνησαν μόλις στη 01/12/2015 με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν σημαντική μείωση ανάπτυξης, γεγονός που οφείλεται και στην αδυναμία απασχόλησης των ανέργων και ημιαπασχολούμενων εκπαιδευτών και να κινδυνεύουν με πιθανή αναστολή λειτουργίας για αρκετούς μήνες.
Η αναστολή λειτουργίας των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης, μετά και την ενσωμάτωση σε αυτά των προγραμμάτων του «Οδυσσέα» και των «Σχολών Γονέων» καθώς και τη δεδομένη υπολειτουργία των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρείας, θα σημάνει την πλήρη ακύρωση στην πράξη της δημόσιας, δωρεάν παρεχόμενης εκπαίδευσης ενηλίκων.
Η απρόσκοπτη λειτουργία των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης καθίσταται επιβεβλημένη καθώς η σπουδαία προσφορά τους, τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο είναι αυταπόδεικτη και κρίσιμη όχι μόνον για την αγορά εργασίας αλλά και για την κοινωνική συνοχή σε περίοδο ιδίως οξύτατης οικονομικής κρίσης.
Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί
1. Προτίθεστε να δώσετε χρονική παράταση του Έργου και των ενεργών συμβάσεων όλων των στελεχών των ΑΠ 7 και 8 καθώς και τα Κ.Δ.Β.Μ του ΑΠ 9 στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020;
2. Προτίθεστε να ενεργήσετε για τη δημιουργία νέου θεσμικού πλαισίου με μακροπρόθεσμη προοπτική ώστε να ενθαρρύνει τη συμμετοχή και να διασφαλίζει την πρόσβαση των πολιτών στα εκπαιδευτικά προγράμματα ενώ παράλληλα θα εξασφαλίζει την ποσότητα και θα αναβαθμίζει την ποιότητα τους με επαρκή χρηματοδότηση;
Η ερώτηση
Τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ) αποτελούν τη βασική δομή εκπαίδευσης ενηλίκων και λειτουργούν σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης βάσει του ν.3879/2010 «Ανάπτυξη της Διά Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις».
Η γενική εκπαίδευση ενηλίκων περιλαμβάνει οργανωμένες μαθησιακές δραστηριότητες, στοχεύει στον εμπλουτισμό γνώσεων, στην ανάπτυξη και βελτίωση ικανοτήτων και δεξιοτήτων, στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου και της ιδιότητας του ενεργού πολίτη.
Τα τελευταία χρόνια, σε 235 Δήμους σε ολόκληρη την χώρα, λειτουργούν δωρεάν χιλιάδες τμήματα μάθησης σε περισσότερα από 100 διαθέσιμα εκπαιδευτικά προγραμμάτα από τα οποία ωφελούνται περίπου 250 χιλ. εκπαιδευόμενοι.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται από τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης παράγουν πολλαπλά οφέλη οικονομικού και κοινωνικού χαρακτήρα, με τη διασφάλιση θέσεων εργασίας εκατοντάδων στελεχών (περίπου 500 στελέχη – συμβασιούχοι έργου πανελλαδικά), χιλιάδων εκπαιδευτών ωρομίσθιας απασχόλησης και με την ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας ενώ παράλληλα παρέχουν τη δυνατότητα αναβάθμισης, προόδου και ανέλιξης για τους εργαζόμενους και τους άνεργους, δημιουργώντας αποδοτικότερους όρους λειτουργίας της αγοράς και αντιμετωπίζοντας τον κοινωνικό αποκλεισμό ιδιαίτερα ευαίσθητων κατηγοριών του πληθυσμού.
Τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020» (ΕΠ ΑΝΑΔ_ΕΔΒΜ) το οποίο από κοινού με άλλα Επιχειρησιακά Προγράμματα της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020 που υποβλήθηκε από τις ελληνικές αρχές, εγκρίθηκε στις 17.12.2014 από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Δυστυχώς όμως από τα 2,11 δις ευρώ που προβλέπονται για το σύνολο του προγράμματος μόνον 30 εκατομμύρια περίπου προορίζονται για τις ανάγκες του έργου των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης.
Η υλοποίηση των προγραμμάτων στην παρούσα φάση έχει παραταθεί πέραν της 30/06/2015 και λήγει στις 29/02/2016 για τους άξονες ΑΠ7 και ΑΠ8 (Περιφέρειες εκτός Στερεάς Ελλάδας και νησιών Νοτίου Αιγαίου), ενώ για τον άξονα ΑΠ9 (Στερεά Ελλάδα και νησιά Νοτίου Αιγαίου, με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους) στις 31/07/2016.
Στην τρέχουσα εκπαιδευτική περίοδο με καθυστέρηση εκδόθηκε από τη διαχειριστική αρχή η απόφαση ένταξης της β΄ φάσης του έργου έτσι ώστε οι εργασίες των προγραμμάτων, αντί της 01/10/2015 ως ημερομηνία έναρξης κάθε εκπαιδευτικής χρονιάς, ξεκίνησαν μόλις στη 01/12/2015 με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν σημαντική μείωση ανάπτυξης, γεγονός που οφείλεται και στην αδυναμία απασχόλησης των ανέργων και ημιαπασχολούμενων εκπαιδευτών και να κινδυνεύουν με πιθανή αναστολή λειτουργίας για αρκετούς μήνες.
Η αναστολή λειτουργίας των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης, μετά και την ενσωμάτωση σε αυτά των προγραμμάτων του «Οδυσσέα» και των «Σχολών Γονέων» καθώς και τη δεδομένη υπολειτουργία των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρείας, θα σημάνει την πλήρη ακύρωση στην πράξη της δημόσιας, δωρεάν παρεχόμενης εκπαίδευσης ενηλίκων.
Η απρόσκοπτη λειτουργία των Κέντρων Διά Βίου Μάθησης καθίσταται επιβεβλημένη καθώς η σπουδαία προσφορά τους, τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο είναι αυταπόδεικτη και κρίσιμη όχι μόνον για την αγορά εργασίας αλλά και για την κοινωνική συνοχή σε περίοδο ιδίως οξύτατης οικονομικής κρίσης.
Κατόπιν των ανωτέρω
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί
1. Προτίθεστε να δώσετε χρονική παράταση του Έργου και των ενεργών συμβάσεων όλων των στελεχών των ΑΠ 7 και 8 καθώς και τα Κ.Δ.Β.Μ του ΑΠ 9 στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020;
2. Προτίθεστε να ενεργήσετε για τη δημιουργία νέου θεσμικού πλαισίου με μακροπρόθεσμη προοπτική ώστε να ενθαρρύνει τη συμμετοχή και να διασφαλίζει την πρόσβαση των πολιτών στα εκπαιδευτικά προγράμματα ενώ παράλληλα θα εξασφαλίζει την ποσότητα και θα αναβαθμίζει την ποιότητα τους με επαρκή χρηματοδότηση;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου