Γράφει ο Δημήτρης Γάτας
εκπαιδευτικός -θεολόγος
Η Εκκλησία στην ιστορική
της πορεία έκανε σημαία της την υπεράσπιση
των φτωχών και αδυνάτων. Έχοντας το
παράδειγμα του Χριστού, (Ματθ. 10, 28·
Μάρκ. 10, 45· Λουκ. 22, 46), στάθηκε στο πλευρό
τους με όλες της τις δυνάμεις. Όμως
πρέπει να πούμε πως υπήρξαν και μελανές
περίοδοι της ιστορίας, κατά τις οποίες
οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας λησμόνησαν
το χρέος τους, καθώς συμπορεύτηκαν με
τα συμφέροντα των ισχυρών.Ο Μπερντιάγεφ,
μιλώντας για τη στάση της Ρωσικής
Εκκλησίας τον περασμένο αιώνα, κατηγορεί
τους εκπροσώπους της, οι οποίοι
«κατέστησαν
τη χριστιανική αλήθεια όργανο στην
υπηρεσία της κρατικής εξουσίας,
σπρώχνοντας έτσι το εργατικό κίνημα
στον αθεϊσμό και τον υλισμό, γιατί
υποστήριξαν συχνά τους πλούσιους ή τους
ισχυρούς σε αυτό τον κόσμο.» Σήμερα
η Ορθόδοξη Εκκλησία πρέπει να προσέξει
μη πέσει σε παρόμοια ολισθήματα, να
συνειδητοποιήσει ακόμη περισσότερο
την αναγκαιότητα ενασχόλησής της με τα
κοινωνικά προβλήματα που συνθλίβουν
και εξαθλιώνουν το μεγαλύτερο κομμάτι
της ανθρωπότητας.
Ας περάσουμε,
όμως στην Αγία Γραφή:
α. Η δικαιοσύνη στην
Παλαιά Διαθήκη :
Κοινωνικό ιδανικό της
Νομοθεσίας στην Π.Δ είναι η ολοκληρωτική
εξάλειψη της φτώχειας
:
«Ουκ
εσταί εν σοι ενδεής»
(Δευτέρα. 15,4·
Πρβ. Ψαλμ. 145, 6-9). Κάθε έβδομο έτος, που
ονομαζόταν « σαββατικό», χαρίζονταν τα
χρέη των Ισραηλιτών (Εξ. 23, 10 εξ.· Δευτέρα.
15, 2) .
Σεισάχθεια
τότε και μάλιστα κάθε 7 χρόνια,γιατί όχι
και σήμερα;
Η αποστέρηση επίσης του μισθού του εργάτη χαρακτηρίζεται από την Παλαιά Διαθήκη ως φόνος. Διότι «εκείνος που στερεί από τον φτωχό το μισθό του ώς να χύνει αίμα» αφού στερώντας από αυτόν τα μέσα της συντήρησής του τον οδηγεί στό θάνατο (Σοφία Σειράχ 34, 21-22. Πρβλ. Δευτερ.24,14-15).
Η αποστέρηση επίσης του μισθού του εργάτη χαρακτηρίζεται από την Παλαιά Διαθήκη ως φόνος. Διότι «εκείνος που στερεί από τον φτωχό το μισθό του ώς να χύνει αίμα» αφού στερώντας από αυτόν τα μέσα της συντήρησής του τον οδηγεί στό θάνατο (Σοφία Σειράχ 34, 21-22. Πρβλ. Δευτερ.24,14-15).
β. Η δικαιοσύνη στην
Καινή Διαθήκη :
Ο Χριστός αποκρούει την αδικία ( Λουκ. 13,27) και μακαρίζει αυτούς που εργάζονται για τη δικαιοσύνη: «Μακάριοι οί πεινώντες καί διψώντες τήν δικαιοσύνην», δηλ. όσοι επιθυμούν να επικρατήσει η δικαιοσύνη στον κόσμο. Μακαρίζει επίσης τους «δεδιωγμένους ένεκεν δικαιοσύνης» (Ματθ. 5, 6· 10), αυτούς δηλ. που υφίστανται διώξεις και δοκιμασίες για τους αγώνες τους υπέρ της επικρατήσεως της δικαιοσύνης.
Την έντονη κριτική κατά των ισχυρών του χρήματος συνεχίζει ο Απόστολος Ιάκωβος στην ομώνυμη επιστολή του: «Ακούστε με τώρα και σείς οι πλούσιοι.Κλάψτε με γοερές κραυγές για τα βάσανά σας, πού όπου να 'ναι έρχονται. Ο πλούτος σας σάπισε και τα ρούχα σας τα 'φαγε ο σκόρος, το χρυσάφι και το ασήμι σας κατασκούριασαν, και η σκουριά τους θα είναι μαρτυρική κατάθεση έναντίον σας και θα καταφάει τις σάρκες σας σαν τη φωτιά. Και ενώ πλησιάζει η κρίση, εσείς μαζεύετε θησαυρούς. Να, ο μισθός των εργατών πού θέρισαν τα χωράφια σας και σείς τους τον στερήσατε κραυγάζει, και οι κραυγές των θεριστών έφτασαν στ' αυτιά του Παντοδύναμου Κυρίου» (Ίάκ. 5, 1-4)
Ο Χριστός αποκρούει την αδικία ( Λουκ. 13,27) και μακαρίζει αυτούς που εργάζονται για τη δικαιοσύνη: «Μακάριοι οί πεινώντες καί διψώντες τήν δικαιοσύνην», δηλ. όσοι επιθυμούν να επικρατήσει η δικαιοσύνη στον κόσμο. Μακαρίζει επίσης τους «δεδιωγμένους ένεκεν δικαιοσύνης» (Ματθ. 5, 6· 10), αυτούς δηλ. που υφίστανται διώξεις και δοκιμασίες για τους αγώνες τους υπέρ της επικρατήσεως της δικαιοσύνης.
Την έντονη κριτική κατά των ισχυρών του χρήματος συνεχίζει ο Απόστολος Ιάκωβος στην ομώνυμη επιστολή του: «Ακούστε με τώρα και σείς οι πλούσιοι.Κλάψτε με γοερές κραυγές για τα βάσανά σας, πού όπου να 'ναι έρχονται. Ο πλούτος σας σάπισε και τα ρούχα σας τα 'φαγε ο σκόρος, το χρυσάφι και το ασήμι σας κατασκούριασαν, και η σκουριά τους θα είναι μαρτυρική κατάθεση έναντίον σας και θα καταφάει τις σάρκες σας σαν τη φωτιά. Και ενώ πλησιάζει η κρίση, εσείς μαζεύετε θησαυρούς. Να, ο μισθός των εργατών πού θέρισαν τα χωράφια σας και σείς τους τον στερήσατε κραυγάζει, και οι κραυγές των θεριστών έφτασαν στ' αυτιά του Παντοδύναμου Κυρίου» (Ίάκ. 5, 1-4)
Ο Απόστολος Παύλος
γράφει:
Η
ένταξη στην Εκκλησία καταργεί κάθε
είδους διάκριση εθνική, θρησκευτική,
κοινωνική, πολιτισμική και σφυρηλατεί
την ενότητα και την αδελφοσύνη όλων των
μελών .(Γαλ. 3, 28·
Κολ. 3, 11).
γ. Η κοινωνική δικαιοσύνη
στους Πατέρες της Εκκλησίας.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας
οικοδομούν τη διδασκαλία τους για την
κοινωνική δικαιοσύνη στην ισότητα
όλων των ανθρώπων. (Ματθ. 5, 48·6, 8· 7, 11·
Λουκ. 6, 36· Έφ. 4, 6). Κατά
την παράδοση
των Πατέρων
«τα
υλικά αγαθά και ολόκληρη η κτίση ανήκουν
κατά κυριότητα στο Θεό και γι' αυτό έχουν
δικαίωμα να τα απολαμβάνουν εξίσου
όλοι οι άνθρωποι, όλα τα παιδιά Του.»
Εκείνος που έχει
στην κατοχή του περισσότερα από όσα του
χρειάζονται για τη διαβίωσή του, δεν
του ανήκουν και επομένως τα κλέβει
από τούς άλλους.
δ. Ελεημοσύνη η λύση
στο πρόβλημα της κοινωνικής αδικίας;
Η
ελεημοσύνη όχι
μόνο δεν αποτελεί λύση για τους Πατέρες,
αλλά και καταδικάζεται απερίφραστα
από αυτούς, όταν το προσφερόμενο αγαθό
είναι προϊόν βίας και αδικίας. Ο Γρηγόριος
Νύσσης λέει: «Αν
δεν υπήρχε το πλήθος των εκμεταλλευτών
δεν θα υπήρχε το πλήθος των πεινασμένων».Ο
δε αδελφός του Μ. Βασιλείου τονίζει
το ασύμβατο ελεημοσύνης και αδικίας:
«Ελεημοσύνη
από αδικίες δε γίνεται... ούτε ευεργεσίες
από δάκρυα».
Ο Μ. Βασίλειος θεωρεί «κλέφτη» και «λωποδύτη» εκείνον που κρατά για δικά του, αυτά που πήρε για να τα διαχειρίζεται ως «οικονόμος».Έτσι συμπεραίνει: «ώστε τόσους αδικείς, όσους μπορούσες να βοηθήσεις»Ο πλούτος λοιπόν που συγκεντρώνεται στα χέρια λίγων με σκοπό την εγωϊστική απόλαυση, ανεξάρτητα από τον τρόπο απόκτησής του, αποτελεί κλοπή, έγκλημα κοινωνικό, που αδικεί το σύνολο.Εκπλήσσει η ριζοσπαστικότητα της κοινωνικής σκέψης των Πατέρων. Όχι μόνον καταδικάζουν την αδικία, αλλά φτάνουν μέχρι το σημείο να δικαιολογούν τη βίαιη ή όποια άλλη αντίδραση των αδικουμένων, όταν πρόκειται να προστατέψουν το ψωμί των παιδιών τους.
Ο Μ. Βασίλειος θεωρεί «κλέφτη» και «λωποδύτη» εκείνον που κρατά για δικά του, αυτά που πήρε για να τα διαχειρίζεται ως «οικονόμος».Έτσι συμπεραίνει: «ώστε τόσους αδικείς, όσους μπορούσες να βοηθήσεις»Ο πλούτος λοιπόν που συγκεντρώνεται στα χέρια λίγων με σκοπό την εγωϊστική απόλαυση, ανεξάρτητα από τον τρόπο απόκτησής του, αποτελεί κλοπή, έγκλημα κοινωνικό, που αδικεί το σύνολο.Εκπλήσσει η ριζοσπαστικότητα της κοινωνικής σκέψης των Πατέρων. Όχι μόνον καταδικάζουν την αδικία, αλλά φτάνουν μέχρι το σημείο να δικαιολογούν τη βίαιη ή όποια άλλη αντίδραση των αδικουμένων, όταν πρόκειται να προστατέψουν το ψωμί των παιδιών τους.
Ο Ιωνν. Χρυσόστομος,
ενώ από τη μια εξυμνεί την υπομονή στις
δοκιμασίες, από την άλλη όμως δε διστάζει
να αποκαλύψει και να στιγματίσει το
πραγματικό αίτιο των κοινωνικών
αναταραχών και επαναστάσεων:
«Δεν φρίττεις άνθρωπε», λέγει, «δεν
κοκκινίζεις από ντροπή, όταν ονομάζεις
επιτιθέμενο εκείνον που παλεύει για το
ψωμί του;»
ε
.Στο σημείο αυτό αξίζει να τονισθεί
ότι η ορθόδοξη Θεολογία των Πατέρων της
Εκκλησίας συναντιέται με τα σύγχρονα
θεολογικά ρεύματα που αναπτύχθηκαν στη
Λατινική Αμερική, όπου χριστιανικά
υποτίθεται καθεστώτα, υποχρεώνουν
τους χριστιανούς να ζουν μέσα στις πιο
άθλιες και απάνθρωπες κοινωνικές
συνθήκες. Η θεολογία
της απελευθέρωσης
, φτάνει ως το σημείο να εγκρίνει την
αντιβία ως μέσο άμυνας του καταπιεσμένου
λαού. Με το στόμα του Καμίλλο Τόρες, του
παπά-αντάρτη της Βολιβίας, διακηρύττει:
«η βία
προέρχεται από αυτόν που αφαιρεί τη
μπουκιά από το στόμα του φτωχού και όχι
από αυτόν που αμύνεται να συντηρηθεί
στη ζωή».
Η βία, για να
αναφερθούμε και στη δική μας ιστορία,
στην οποία αναγκάσθηκαν να προχωρήσουν
ιερωμένοι της Εκκλησίας κατά την
επανάσταση του 1821 ή την εθνική
αντίσταση κατά τη Γερμανική κατοχή, για
να απαλλάξουν το λαό τους από την
τυραννία, μπορεί να κατανοηθεί:
«Ο
αγώνας τους ήταν κατόρθωμα έσχατης
αυταπάρνησης και ακραία διακινδύνευση
αγάπης για την πατρίδα.»
στ. Η ευθύνη των
χριστιανών σήμερα.
Το ίδιο επιτακτικό χρέος
προβάλλει και σήμερα για τους χριστιανούς.
Το πρόβλημα της ανισοκατανομής των
αγαθών, σήμερα δεν αντιμετωπίζεται
με την ελεημοσύνη. Οι λαοί σήμερα
έχουν συνειδητοποιήσει την αδικία
σε βάρος τους και δεν ζητούν ελεημοσύνη.
Ζητούν τη δίκαιη
αμοιβή του μόχθου τους, όπως τονίζει
άλλωστε και η Αγία Γραφή:
«άξιος
έστιν ο εργάτης της τροφής αυτού»
(Ματθ. 10, 10· Δευτερ.
24, 1415).
Χρέος της Εκκλησίας
είναι να διδάσκει, να πείθει με το
παράδειγμά της και να εμπνέει:
πνεύμα αλληλεγγύης,
αγάπης και δικαιοσύνης, πνεύμα ευθύνης
για τους οικονομικά ανίσχυρους και
κοινωνικά καταπιεσμένους .Πριν απ'
όλα επομένως επιβάλλεται η απελευθέρωση
του ανθρώπου από τον εγωισμό, τη
φιλοχρηματία και τη φιλοδοξία:
«Η
κάθαρση», γράφει ο αρχιεπίσκοπος Τιράνων
Αναστάσιος, «πρέπει να αρχίσει από τα
βάθη της ανθρώπινης υπάρξεως, εκεί
όπου έχει συντελεσθεί η διαστροφή
με την ειδωλοποίηση του εγώ... Δικαιοσύνη
χωρίς προσωπική εντιμότητα και
γνησιότητα είναι χίμαιρα».
Στην κοινωνική του όμως ζωή καλείται να αγωνίζεται με παρρησία για την άρση της αδικίας, που διαρκώς αυξάνει γύρω του, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα και εκρηκτικές καταστάσεις στην άνθρωπότητα.
Στην κοινωνική του όμως ζωή καλείται να αγωνίζεται με παρρησία για την άρση της αδικίας, που διαρκώς αυξάνει γύρω του, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα και εκρηκτικές καταστάσεις στην άνθρωπότητα.
Η τέλεια
κοινωνία δε θα πραγματοποιηθεί μέσα
στον ιστορικό χρόνο αλλά στους έσχατους
καιρούς μετά τη ριζική αλλαγή και
μεταμόρφωση του κόσμου.
Μέχρι τότε
δεν έχουμε άλλο χρέος παρά να αγωνιζόμαστε
ενάντια στον νεοφιλελευθερισμό και την
πολιτική που οδηγεί στο να γίνονται οι
πλούσιοι,πλουσιότεροι και οι φτωχοί
φτωχότεροι.Προτεραιότητα στις ανάγκες
των ανθρώπων και όχι στις αγορές.
Η Εκκλησία πέρα από
το τεράστιο κοινωνικό της έργο ,πρέπει
και σήμερα να βγεί μπροστά και να
πρωτοστατήσει στους αγώνες για την
επιβίωση του λαού μας .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου