Κυριακή 19 Ιανουαρίου 2014

Απο τη Βέροια στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα “Σταύρος Νιάρχος”

τοαυτονοητο: Από την  βιβλιοθήκη Βέροιας, στο παγκόσμιο βραβείο της microsoft και στην πολιτιστική "παλιγγενεσία" του Ιδρύματος Νιάρχου στην Αθήνα.....
Από την Κατερίνη .......στο dolce και to Γκάζι....

Από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας, ο Ιωάννης Τροχόπουλος βρέθηκε στην Αθήνα, στον Οργανισμό Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όπου τοποθετήθηκε ως πρώτος Γενικός Διευθυντής και Διευθύνων Σύμβουλος, από την 1η Ιουνίου 2012. Είναι εκείνος που ανέδειξε μια δημόσια Βιβλιοθήκη της περιφέρειας σε χώρο πολιτισμού και επικοινωνίας για τους κατοίκους της περιοχής και έγινε γνωστός στο πανελλήνιο αλλά και στο εξωτερικό, όταν τον Αύγουστο του 2010 του απονεμήθηκε το ετήσιο βραβείο Bill and Melinda Gates για λογαριασμό της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης της Βέροιας. Ο ίδιος τώρα έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας ένα μεγαλύτερο έργο: πρόκειται για την Εθνική Βιβλιοθήκη, την Εθνική Λυρική Σκηνή και το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος. Τρία μεγάλα έργα που όταν ολοκληρωθούν θα αλλάξουν
την καθημερινότητα και τη ποιότητα της ζωής των πολιτών, προσφέροντας τη δυνατότητα της πρόσβασης στην πολιτισμό και την παιδεία, σε όλους ανεξαιρέτως χωρίς διακρίσεις.



Ο Ιωάννης Τροχόπουλος, κατά τα εγκαίνια του Κέντρου Επισκεπτών

Ο κ. Ιωάννης Τροχόπουλος μίλησε στην Πεμπτουσία για το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το φιλόδοξο έργο που έχει αναλάβει, για το βιβλίο και το διάβασμα, για τις βιβλιοθήκες, για τους πολιτιστικούς οργανισμούς και την επιβίωσή τους.

-Πεμπτουσία :Μόλις αναλάβατε στη νέα σας θέση, κάνατε αναφορά στην ομάδα. Ποιος είναι ο ρόλος της, στην επίτευξη ενός στόχου;

-Ι.Τ. :Η ομάδα παίζει πάντα έναν από τους πιο σημαντικούς ρόλους στην επίτευξη ακόμη και των πιο εύκολων στόχων. Δηλαδή, είναι αναπόσπαστο στοιχείο μιας στρατηγικής, η οποία περιλαμβάνει ένα ανθρώπινο δυναμικό που μοιράζει τους ρόλους, τις ευθύνες, συνεννοείται και επικοινωνεί για να εκτελέσει ένα έργο.

-Πεμπτουσία: Ποια είναι η φιλοσοφία του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και οι στόχοι του στην περίοδο της κρίσης που διανύουμε;

-Ι.Τ. :Όταν το Ίδρυμα αποφάσισε πριν από μερικά χρόνια, το 2006, αυτήν τη δωρεά, είχε ήδη αντιληφθεί, ότι με αυτόν τον τρόπο επιλύονται τα ζητήματα στέγασης δύο κολοσσιαίων ιδρυμάτων, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Αυτά τα ιδρύματα ανεξάρτητα από τις υπηρεσίες που προσφέρουν, αντιμετωπίζουν για πολλά χρόνια ένα ζήτημα χώρων, πιο μεγάλο στην περίπτωση της Εθνικής Βιβλιοθήκης που όπως γνωρίζετε οι συλλογές της βρίσκονται σε άλλα δύο κτίρια, εκτός από το κεντρικό. Αλλά, είναι εξίσου σημαντικό και το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Εθνική Λυρική Σκηνή. Η Σκηνή του Ολύμπια είναι μικρής εμβέλειας, χωρίς μεγάλες δυνατότητες και αναγκάζεται να χρησιμοποιεί και άλλους χώρους. Αλλά πέρα από αυτά τα θέματα, πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της επαφής και καλλιέργειας του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου με την παιδεία και τον πολιτισμό.

-Πεμπτουσία: Πώς μπορεί να καταστεί σήμερα βιώσιμος ένας πολιτιστικός οργανισμός;

-I.T.: Αυτό δεν απασχολεί μόνο τους δικούς μας οργανισμούς, απασχολεί όλους τους οργανισμούς ανά τον κόσμο. Θα έλεγα ότι η απάντηση έχει σχέση με το πόσο πολύ και σε πιο βαθμό οι πολιτιστικοί οργανισμοί ανταποκρίνονται στις ανάγκες του κοινού, τι ενδιαφέρον προσελκύουν από χορηγίες και από κεφάλαια που δεν είναι δημόσια και σε πιο βαθμό το δημόσιο, η ελληνική πολιτεία, με τις προτεραιότητες τις οποίες θα έχει, θα μπορέσει να συνεισφέρει έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία βιώσιμη κατάσταση.

-Πεμπτουσία: Ο Graham Black στο βιβλίο του “Το ελκυστικό Μουσείο”, γράφει ότι οι πολιτιστικοί χώροι είναι ανάγκη να προσφέρουν πολλές ευκαιρίες και εμπειρίες στον επισκέπτη, ώστε αυτός να θέλει να περάσει αρκετό από το χρόνο του εκεί, όπως π.χ κάνει σε ένα εμπορικό κέντρο. Συμφωνείτε;

-I.T.: Αυτή είναι η τάση. Αυτό βλέπουμε ολοένα και περισσότερο. Είναι προφανές ότι είναι ανάγκη της εποχής μας, τα πολιτιστικά ιδρύματα, οι βιβλιοθήκες, οι αίθουσες τέχνης να μπορούν να δημιουργούν αυτό που λέμε εμπειρία στον επισκέπτη. Το ζήτημα είναι πώς δημιουργείται αυτή η εμπειρία σε κάθε τόπο και σε πιο βαθμό αυτή η εμπειρία ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κοινού.

-Πεμπτουσία: Πώς πρέπει να είναι μια σύγχρονη βιβλιοθήκη, ώστε να προσελκύσει το κοινό;

-I.T.: Το ερώτημά σας θα απαντηθεί το 2016, όταν θα ανοίξει η Εθνική Βιβλιοθήκη και το δημόσιο τμήμα της και εκεί πραγματικά θα δοθεί απάντηση πώς πρέπει και πως δεν πρέπει να είναι η βιβλιοθήκη στον 21ο αιώνα. Υπάρχει ένα σχέδιο. Η εμπειρία που έχουν οι χώρες του αναπτυγμένου Βορρά και της Βόρειας Αμερικής, καθώς και πολλά παραρτήματα της Ασίας αλλά και το μικρό παράδειγμα της Βέροιας, μας δείχνουν στοιχεία τα οποία τώρα χρησιμοποιούμε για να δημιουργήσουμε το περιβάλλον που θα προσελκύσει ένα ευρύτερο κοινό. Στην συνέχεια φυσικά ένα μεγάλο στοιχείο είναι η διάρκεια. Σε πιο βαθμό αυτό το κοινό θα συνεχίζει να επισκέπτεται και να απολαμβάνει υπηρεσίες, που θα του δίνουν τη δυνατότητα να καθίσει και να χρησιμοποιήσει αυτόν τον χώρο για περισσότερες ώρες.

-Πεμπτουσία: Στη Βέροια, λάβατε υπόψιν σας τις ανάγκες τις τοπικής κοινωνίας και απευθυνθήκατε στους πολίτες χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, εκπονώντας μάλιστα προγράμματα για ιδιαίτερες ομάδες πληθυσμού. Αυτό μπορεί να γίνει και στην Αθήνα;

-I.T.: Αυτό μπορεί να γίνει σε μεγαλύτερο βαθμό. Εδώ υπάρχουν περισσότερες και ποικίλες κατηγορίες ανθρώπων με πιο ειδικές ανάγκες. Μπορεί να γίνει σε καλύτερο βαθμό γιατί ο χώρος μας δίνει μεγαλύτερες και περισσότερες δυνατότητες. Υπολογίζεται ότι θα έχουμε ένα δημόσιο τμήμα βιβλιοθήκης περίπου 7000 τ.μ. Επίσης, το πολύ ενδιαφέρον είναι ότι για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα στη χώρα μας, να δημιουργήσει μία γέφυρα ανάμεσα στην ερευνητική κοινότητα, στους επιστήμονες -οι οποίοι είμαι σίγουρος ότι θα βρούνε το χώρο έρευνας που θα τους παρέχει η Εθνική Βιβλιοθήκη- και στις νεώτερες γενιές και ηλικίες που θα εγκατασταθούν στο δημόσιο κομμάτι της βιβλιοθήκης, δηλαδή θα έχουμε την ευτυχία να δούμε όλες τις κοινωνικές ομάδες να χρησιμοποιούν την βιβλιοθήκη σαν ένα σημείο αναφοράς.

-Πεμπτουσία: Πόσο σημαντικό είναι για μία βιβλιοθήκη να έχει τμήμα προσχολικής ηλικίας;

-I.T.: Πιστέψτε με ότι ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, η επένδυση που πρέπει να γίνεται για να εξασφαλίσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας, είναι στο χώρο της προσχολικής ηλικίας.
Φαντάζει λίγο παράδοξο και περίεργο αλλά μόνο όταν ετοιμάσουμε και λειτουργήσουμε τέτοιους χώρους, θα αναπτυχθούν τα παιδιά μας και ιδιαίτερα τα πολύ μικρά παιδιά. Έτσι θα τους δώσουμε τη δυνατότητα να περάσουν με λιγότερη δυσκολία αυτήν την περίοδο.

-Πεμπτουσία: Στην εποχή των e-books και των smartphones, σε μία εποχή που η τεχνολογία του διαδικτύου προχωράει με αλματώδεις ρυθμούς, τι θέση μπορεί να έχει το βιβλίο και η δανειστική βιβλιοθήκη; Μήπως στο μέλλον καταστούν απλά ρομαντικές αναμνήσεις από το παρελθόν;

-Ι.Τ.: Κοιτάξτε αυτός ο φόβος διατυπώθηκε εδώ και αρκετά χρόνια, ότι δηλαδή κινδυνεύει από το ίντερνετ και τις άλλες τεχνολογίες. Είναι γεγονός ότι η βιβλιοθήκη με την παραδοσιακή της μορφή, των συλλογών και των πιο “στεγνών” χώρων από άποψη έρευνας και μελέτης, μάλλον αποτελούν παρελθόν. Η νέα τεχνολογία, το ίντερνετ και η κοινωνία της γνώσης δίνει την ευχέρεια σε όλες τις βιβλιοθήκες, να μεταμορφωθούν και να δημιουργήσουν αυτό το περιβάλλον που θα τις κάνει πιο ελκυστικές στο κοινό.

-Πεμπτουσία: Υπάρχουν κάποια βιβλία που σας καθόρισαν, που αποτέλεσαν ίσως σταθμούς μικρότερους ή μεγαλύτερους στη ζωή σας;

-I.T.: Με επηρέασαν και με επηρεάζουν. Με βοήθησε και καθόρισε την εξέλιξη της πορείας μου το διάβασμα. Άρα θα μπορούσα κατά διαστήματα να λέω το τι διαβάζω, γιατί όλα τα βιβλία σ’ ένα βαθμό με επηρέασαν και με βοήθησαν στο να κατανοώ καλύτερα τις συνθήκες που δουλεύω, να μπορώ να επικοινωνώ καλύτερα με τους ανθρώπους και να μπορώ να επιλύω τα συνεχή ζητήματα και προβλήματα που είχα και έχω μπροστά μου, γιατί αυτό είναι το όλο θέμα που προσπαθείς με την υλοποίηση ενός προγράμματος, να φέρεις σε πέρας, να δώσεις λύση στα προβλήματα, να υπάρχει πρόοδος και να δεις κάτι να ολοκληρώνεται.

-Πεμπτουσία: Βρίσκετε ακόμη χρόνο να διαβάζετε;

-Ι.Τ.: Τώρα δεν ξέρω που τον βρίσκω αλλά τώρα χρειάζεται να διαβάζω περισσότερο.

-Πεμπτουσία: Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το Προσωρινό Κέντρο Επισκεπτών, που μας δίνει την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη των εργασιών. Κάτι αντίστοιχο είχε γίνει και με το Μουσείο της Ακρόπολης. Τι επιδιώκετε με αυτήν την ενέργεια;

-Ι.Τ.: Το Προσωρινό Κέντρο Επισκεπτών αναδεικνύει τη σχέση που χρειάζεται να αποκτήσει το ευρύτερο κοινό με το έργο αυτό. Αυτός ο χώρος δίνει τη δυνατότητα σ’ όλους τους ανθρώπους να τον επισκέπτονται καθημερινά. Έτσι οι συμπολίτες μας, οι κάτοικοι του λεκανοπεδίου αλλά και οι εκτός, έχουν την ευκαιρία να επισκεφθούν το χώρο και να δουν την εξέλιξη του έργου. Επίσης τους δίνει τη δυνατότητα να δουν μέσα στο Κέντρο Επισκεπτών εγκαταστάσεις και εφαρμογές που αφορούν στην Εθνική Βιβλιοθήκη, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Πάρκο Σταύρος Νιάρχος και να πάρουν μία ιδέα του τι πρόκειται να γίνει. Τέλος και επειδή δίνουμε έμφαση στις πολύ μικρές ηλικίες, έχουν δημιουργηθεί ξεχωριστά προγράμματα. Επίσης το κοινό μπορεί να επισκεφθεί το εργοτάξιο συγκεκριμένες ημέρες και ώρες. Αυτό είναι μία δυναμική που δείχνει τη φιλοδοξία που έχει το Ίδρυμα να δωρίσει στο ελληνικό δημόσιο ένα συγκρότημα που ανήκει πάνω απ’ όλα στον ελληνικό λαό.

Κατερίνα Χουζούρη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Free Blog Counter