Ο «Γολγοθάς» της δημιουργίας ενός ηλεκτρονικού καταστήματος
Της Αλεξανδρας Κασσιμη
Δέκα μήνες, πολλά έγγραφα, αναρίθμητα πιστοποιητικά, ατελείωτες ώρες συναλλαγών με υπαλλήλους ακόμη και μια εξέταση... κοπράνων χρειάστηκαν προκειμένου μια παρέα να «στήσει» την επιχείρησή της διαδικτυακά. Τη στιγμή που το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος στο εξωτερικό και διαδίδεται με ταχείς ρυθμούς στη χώρα μας, το να φτιάξει κανείς ένα ηλεκτρονικό κατάστημα επαφίεται στον βαθμό εξυπηρέτησης ορισμένων υπαλλήλων, ενώ σκοντάφτει συνεχώς στην ατελείωτη γραφειοκρατία που στη χώρα συναντάται σε αφθονία. «Το διαδικτυακό κατάστημα έχει ένα επιπλέον διαδικαστικό ζήτημα το οποίο πρέπει να λυθεί και αφορά στο κομμάτι των πληρωμών», εξηγεί στην «Κ» ο Φώτης Αντωνόπουλος, ένας εκ των συνιδρυτών της σελίδας www.oliveshop.com. Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα το οποίο απευθύνεται σε καταναλωτές του εξωτερικού, οι οποίοι ενδιαφέρονται για ελαιόλαδο και γενικότερα προϊόντα ελαιολάδου, όπως είναι τα καλλυντικά.
Η οδύσσεια
«Τα περισσότερα καταστήματα ξεκινούν τη λειτουργία τους έχοντας λάβει μόνο την προέγκριση της
επωνυμίας, καθώς η γραφειοκρατία καθυστερεί τόσο πολύ που δεν υπάρχει η δυνατότητα να τρέχουν τα πάγια έξοδά σου, όπως τα ενοίκια κ.λπ., χωρίς να έχεις ξεκινήσει να δραστηριοποιείσαι», περιγράφει ο κ. Αντωνόπουλος. Επισκέφθηκε την εφορία, έλαβε τρία διαφορετικά χαρτιά, το εμπορικό επιμελητήριο, τον δήμο, το Υγειονομικό, την Πυροσβεστική και τις τράπεζες. Λόγω της φύσης του καταστήματος έπρεπε να πάνε στο Υγειονομικό, στο οποίο είχαν ήδη περάσει αρκετές ώρες. Εκτός από τις κλασικές ακτινογραφίες, ο κ. Αντωνόπουλος ενημερώθηκε ότι θα πρέπει όλοι οι μέτοχοι της εταιρείας, ακόμη και αυτοί που δεν είναι ενεργοί σε αυτήν και που απλώς είχαν συνεισφέρει στα κεφάλαιά της, να προχωρήσουν σε εξέταση... κοπράνων.
Οταν κλήθηκαν να δηλώσουν και τους χώρους της αποθήκης, η κατάσταση έγινε ακόμη πιο περίπλοκη. Επρεπε αυτή να βρίσκεται εκτός πόλης και τελικώς βρέθηκε ένας χώρος, ο οποίος όμως είχε μια παράνομη σκάλα. Οι ιδιοκτήτες της εταιρείας ήθελαν να προχωρήσουν στη νομιμοποίηση της σκάλας, η οποία έπρεπε πρώτα να μετακινηθεί. Η ταλαιπωρία ξεκίνησε όταν διαφώνησαν μηχανικοί, εφορία και το επιμελητήριο για τον τρόπο νομιμοποίησης, με αποτέλεσμα να φτάσουν στο σημείο να πουν στους ιδιοκτήτες «βρείτε μια λύση μόνοι σας». Οταν ολοκληρώθηκαν οι συναλλαγές με το Δημόσιο, ξεκίνησε ο «Γολγοθάς» των τραπεζών διότι έπρεπε να βρεθεί ένας μηχανισμός εξακρίβωσης των στοιχείων των χρηστών πιστωτικών καρτών. Οι τράπεζες ζητούσαν μεταξύ άλλων η ιστοσελίδα να μετατραπεί στα ελληνικά και να μην είναι δίγλωσσα όλα τα προϊόντα. «Οσες φορές και αν εξηγήσαμε ότι απευθυνόμαστε σε αγορές του εξωτερικού, όχι στην ελληνική αγορά, με αποτέλεσμα να πρέπει να αναγράφονται τα πάντα στα αγγλικά, μας αγνόησαν», περιγράφει ο κ. Αντωνόπουλος.
Τελικώς οι ιδιοκτήτες της εταιρείας αποφάσισαν να απευθυνθούν σε τραπεζικά συστήματα του εξωτερικού (π.χ. pay pall) με αποτέλεσμα «οι τράπεζες να χάσουν και όχι εμείς, καθώς λύσαμε το πρόβλημά μας μέσα σε μόνο μία μέρα». Η διαπραγμάτευση με τις τράπεζες κράτησε πάνω από 3 μήνες...
Aντιμετώπιση από ΗΠΑ
Η διαφορά με το εξωτερικό είναι χαώδης, υποστηρίζει ο κ. Αντωνόπουλος, ο οποίος περιγράφει την εμπειρία του από το αμερικανικό FDA (αντίστοιχος ελληνικός ΙΦΕΤ και ΕΦΕΤ), απ' όπου έπρεπε να λάβει έγκριση προκειμένου να εξάγει στις ΗΠΑ προϊόντα. «Επικοινώνησα με τον FDA, μας έστειλαν αμέσως ένα mail με οδηγίες. Συμπληρώσαμε online τη φόρμα και σε πέντε λεπτά είχαμε τελειώσει. Λάβαμε την έγκριση σε λιγότερο από 24 ώρες από τη στιγμή που κάναμε την αίτησή μας». Το ηλεκτρονικό κατάστημα λειτουργεί ήδη πέντε μήνες έχοντας λάβει παραγγελίες από χώρες όπως η Δανία, η Γερμανία, η Νορβηγία, οι ΗΠΑ, ακόμη και η Μογγολία. Προς το παρόν η εταιρεία βγάζει τα έξοδά της, οι ιδιοκτήτες της δουλεύουν προς τη βελτίωση των μικροπροβλημάτων που παρατηρούνται και εξηγούν ότι «δεν βιαζόμαστε να γίνουμε λαδέμποροι», καθώς για όλους τους μετόχους το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα ξεκίνησε ως χόμπι. Αυτόν τον καιρό εργάζονται προς την κατεύθυνση δύο νέων εκδόσεων του site στη Γερμανία και την Ιταλία.
Ανοδική τάση στις αγορές μέσω Διαδικτύου
Στα 1,7 δισ. ευρώ διαμορφώθηκαν το 2011 οι συνολικές αγορές προϊόντων και υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου στην Ελλάδα, με το ηλεκτρονικό εμπόριο να παρουσιάζει ανοδικές τάσεις. Σύμφωνα με σχετική μελέτη του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η αγορά παρουσίασε αύξηση 30% σε σχέση με το 2010, ενώ υπολογίζεται ότι 1,5 εκατ. καταναλωτές πραγματοποιούν κάποια αγορά με το πάτημα ενός κουμπιού κατά μέσο όρο 14-15 φορές τον χρόνο. Οι Ελληνες συστηματικοί διαδικτυακοί καταναλωτές ξοδεύουν 1.150 ευρώ τον χρόνο, εκ των οποίων τα 2/3 κατευθύνονται σε ελληνικές ιστοσελίδες.
Η έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου χαρακτηρίζει τους Ελληνες online καταναλωτές «σοβαρούς», καθώς το 70% αυτών χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο πάνω από 10 ώρες εβδομαδιαίως κατά μέσο όρο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το 50% των αγοραστών προέρχεται από την επαρχία, ενώ το 1/3 είναι άνω των 35 ετών. Οι καταναλωτές του Διαδικτύου προτιμούν να αγοράζουν ηλεκτρονικά είδη, εισιτήρια ταξιδιών, κρατήσεις ξενοδοχείων και βιβλία. Ωστόσο, το 2011 τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασαν το έτοιμο φαγητό, τα καλλυντικά, τα κοσμήματα, τα ρολόγια αλλά και τα προϊόντα σούπερ μάρκετ. Σημαντική αύξηση εμφανίζουν οι αγορές από ιστοσελίδες ημερήσιων προσφορών, που το πρώτο 6μηνο του 2011 αποτελούσαν το 20% των συνολικών αγορών μέσω Διαδικτύου. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου