Αγκυρα «ασφαλείας» στο Αιγαίο
Της ΚΥΡΑΣ ΑΔΑΜ
H Άγκυρα έχει εξαγγείλει διεθνώς και μονομερώς από τις αρχές του χρόνου ότι αναλαμβάνει τον έλεγχο ασφαλείας των θα λάσσιων μεταφορών, συμπεριλαμβα νομένης και της διακίνησης πετρελαί ου (στην περιοχή του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου, εναντίον της τρομοκρατίας.
Με τη ναυτική αναγγελία NAVTEX 101/10 η τουρκική κυβέρνηση ενημέρωσε τη διεθνή κοινότητα ό τι θα εκτελεί σε μόνιμη βάση την επιχειρησιακή αποστολή με τίτλο «Ασπίδα του Αιγαίου και της Μεσογείου» (Agean- Mediteranian Shield), κατά της τρομοκρατίας στην περιοχή αυτή.
Με άλλα λόγια, η Τουρκία ανέλαβε στρατιωτικές και ναυτικές ενέργειες στη θαλάσσια περιοχή του FIR Αθη νών και Λευκωσίας, εναντίον της τρο μοκρατίας. Μέχρι στιγμής τουλάχι στον η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει α ντιδράσει διεθνώς και επισήμως στην προσπάθεια αυτή της Αγκύρας, αν και έχει ήδη πάρει «πρόγευση» των δια θέσεων της Τουρκίας, με τις πρόσφατες «κρουαζιέρες» των τουρκικών πο λεμικών πλοίων σε απόσταση ανα πνοής από την Αθήνα. Αντιθέτως, από ελληνικής πλευράς, τα γεγονότα
αυτά υποβαθμίστηκαν με εμφανή στόχο να ξεχαστούν γρήγορα!
Με τη σχετική NAVTEX 101 10. η Τουρκία δηλώνει διεθνώς άτι εί ναι η μόνη δύναμη στο Αιγαίο και στην νοτιοανατολική Μεσόγειο, που παρέχει προστασία στα πλοία, με πα ράλληλο έλεγχο και πρόληψη της ρύ πανσης της θάλασσας. Σε σύνοδο για την ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφο ρών που έγινε τον Φεβρουάριο στην Ιταλία, ο εκπρόσωπος της Τουρκίας, πλοίαρχος Κενάνογλου, δήλωσε ότι με βάση σχετική απόφαση του Συμβουλί ου Ασφαλείας, την 1η Απριλίου 2006, η Τουρκία έχει αναλάβει επιχειρήσεις εναντίον της τρομοκρατίας για την προστασία των θαλάσσιων μεταφο ρών στην περιοχή του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου με την ε πωνυμία «Ασπίδα της Μεσογείου». Ανέφερε επιπλέον ότι πρέπει -και παρακαλούνται όλα τα πλοία, εμπορικά και πολεμικά, να δίνουν πληροφορίες στα τουρκικά πολεμικά πλοία που ε κτελούν επιχειρήσεις «Ασπίδα της Μεσογείου», προκειμένου να διευκο λύνονται οι προσπάθειες της Τουρ κίας κατά της τρομοκρατίας (!!!).
Αυτό άλλωστε, αναφέρεται και στην τουρκική NAVTΕX 10I/10. με την οποία καλούνται όλα τα πλοία που κινούνται στην εν λόγω περιοχή να δίνουν πληροφορίες, είτε με δική τους πρωτοβουλία είτε έπειτα από αί τημα των τουρκικών πολεμικών πλοί ων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν τρομοκρατικές ενέργειες.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο εξηγείται το γεγονός ότι τον προηγούμενο μήνα το τουρκικό πολεμικό πλοίο, που αρμένιζε έξω από τη Ραφήνα, ζήτησε από το εμπορικό πλοίο «Αρχάγγελος» πληροφορίες σχετικά με τις κινήσεις του στην περιοχή του Κάβο Ντόρο…
Με την «πρωτοβουλία» της αυτή η Άγκυρα επιχειρεί να αυξήσει τα εθνικά και επιχειρησιακά οφέλη της στην περιοχή, και μάλιστα επικαλού μενη το Συμβούλιο Ασφαλείας. Με τον «μανδύα» του Συμβουλίου, η Άγκυρα όχι μόνον θα μπορεί να εκτε λεί αβλαβή διέλευση π.χ. στις ακτές της Κέας. αλλά θα μπορεί και να ελλιμενίζεται με το πρόσχημα των επι χειρήσεων κατά της τρομοκρατίας.
Η Τουρκία ακόμα, προσβλέπει και στα οικονομικά οφέλη από τις επιδιωκόμενες επιχειρήσεις της κατά της τρομοκρατίας για τις θαλάσσιες μεταφορές. Τα οφέλη αυτά θα γίνουν σημαντικότερα όταν θα αρχίσουν να λειτουργούν οι αγωγοί πετρελαίου στην περιοχή, όπου η κίνηση των πετρελαιοφόρων πλοίων θα αυξηθεί κατακό ρυφα. Και τούτο γιατί οι δαπάνες προς την Τουρκία για την παροχή προστασίας των θαλάσσιων μεταφορών δεν θα καταβάλλονται από τις ιδιο κτησίες των εμπορικών πλοίων, αλλά από το Συμβούλιο Ασφαλείας και από τον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ), στους οποίους οι πλοιοκτήτες θα καταβάλλουν το σχετικό αντίτιμο προστασίας.
Μέχρι στιγμής τουλάχιστον οι επί σημες «ορατές» αντιδράσεις της Αθήνας δείχνουν να είναι υποτονικές και σε αυτό το ζήτημα.
Πέραν των ανούσιων και αναποτε λεσματικών «διαβημάτων» της Αθήνας προς την Άγκυρα, που δεν λαμβά νονται ποτέ υπόψη, η χώρα βλέπει και πάλι να αμφισβητούνται και να «περι κόπτονται» (σ.σ.: αν δεν παραχωρού νται ) ελληνικά δικαιώματα στην περιοχή του1 FIR Αθηνών, στον εναέριο και στο θαλάσσιο χώρο.
Φυσικά, η Τουρκία έχει μεθοδεύ σει από μακρού χρόνου την εξέλιξη αυτή και συγκεκριμένα από το 1995. Τότε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αναγκάστηκε να αποδεχθεί την κατάργηση στο πλαίσιο του NATO της προηγούμενης ΝΑΤΟϊκής απόφασης MC8604, με την οποία μέχρι τότε είχε ανατεθεί στον αρχηγό του ελληνικού στόλου, η θαλάσσια περιοχή του FIR Αθηνών, ως περιοχή ευθύνης του για κάθε είδους επιχειρήσεις. Η Τουρκία τώρα σπεύδει να καλύψει το κενό.
Πηγή: Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου